12 handige tips om jouw website gebruiksvriendelijker te maken

Gepost op 19 september 2017 in Websites

Is jouw website gebruiksvriendelijk denk je? Deze 12 tips kan je meteen toepassen om ervoor te zorgen dat je website gebruiksvriendelijk(er) wordt!

1. KISS

Keep it Simple and Stupid

Zorg dat de informatie op je website to the point en specifiek is. Te veel informatie of ingewikkelde teksten en schema’s kunnen je bezoekers verwarren en er voor zorgen dat ze je site weer verlaten. Mensen hebben steeds minder tijd en willen de informatie die ze zoeken zo snel mogelijk vinden. Vinden ze deze niet onmiddellijk? Dan vertrekken ze weer en gaan ze elders zoeken.

Zorg er ook voor dat belangrijke informatie ‘above the fold’ staat op jouw website, dat wil zeggen dat een bezoeker de belangrijke informatie als eerste zal zien, voor men begint te scrollen.

KISS is trouwens het basisprincipe dat je in al je marketingmaterialen zou moeten gebruiken!

2. Zorg voor een duidelijke en gestructureerde navigatie

Navigeren op websites kan soms een echte hel zijn. De ene link stuurt je naar de ene pagina, waar je weer 5 opties krijgt voor andere pagina’s, die je op hun beurt nog eens enkele nieuwe links geven. En nog steeds heb je niet gevonden wat je zoekt en ben je hopeloos verdwaald in de ingewikkelde structuur van de website.

Zorg voor herkenbare, duidelijke en simpele navigatieknoppen op elke pagina die zorgen voor een eenvoudige websitestructuur. Niet alleen is dit goed voor de gebruiker, maar ook Google en andere zoekmachines zullen een duidelijke websitestructuur appreciëren!

3. Vergeet de vaste pagina’s ‘over ons’ en ‘contact’ niet

Misschien een beetje voor de hand liggend, maar er zijn nog steeds websites waar je lang moet zoeken naar informatie over het bedrijf en contactgegevens, soms zelfs tevergeefs.

De ‘Over ons’ sectie van je website kan een enorm nuttige plaats zijn om een band te creëren met de bezoeker en hem of haar te overtuigen waarom ze voor jou moeten kiezen. Vertel kort over je bedrijf, de mensen erachter en de waarden.

Ook de contactpagina mag zeker en vast niet ontbreken. Hoe zouden mensen je anders moeten kunnen contacteren? Maak het de bezoeker gemakkelijk om je een mailtje te sturen, je adres op te zoeken of je telefoon nummer terug te vinden.

4. Optimaliseer je website voor zoekmachines als Google

Hoewel dit niet meteen rechtstreeks te maken heeft met gebruiksvriendelijkheid is het toch nodig om ervoor te zorgen dat je website goed scoort in Google. Hoe je dit doet legde ik je reeds uit in mijn laatste artikel waar ik 7 manieren gaf om (beter) gevonden te worden in Google!

Staat je website hoog in de zoekresultaten wanneer iemand een oplossing zoekt voor zijn probleem? Dan zal jouw website meteen overkomen als kwaliteitsvol en is de bezoeker meer geneigd om voor jou te kiezen!

5. Breadcrumbs kunnen verdwaalde bezoekers helpen

Breadcrumbs of broodkruimels doen je waarschijnlijk denken aan dat beroemde sprookje over het meisje en de jongen die broodkruimels strooien in het bos om de weg terug te vinden.

Wel, breadcrumbs op websites werken op net dezelfde manier. Heeft jouw website veel pagina’s en is het niet altijd eenvoudig om de structuur terug te vinden en hierin te navigeren? Voeg dan breadcrumbs toe bovenaan de pagina’s om bezoekers te helpen!

Gebruiksvriendelijke website, breadcrumbs

6. Zorg dat je website mobielvriendelijk is

In deze tijd waar smartphones en tablets niet meer weg te denken zijn, zijn er nog steeds te veel bedrijven die hun website hier nog niet voor hebben aangepast. Al maar meer mensen zoeken op internet via hun telefoon en komen zo ook op jouw website terecht. Heb je deze nog niet geoptimaliseerd voor mobiele toestellen? Dan laat je hier klanten en geld liggen, veel geld.

Zorg ervoor dat je website mooi oogt en goed werkt op elk toestel en schermgrootte.

7. Afbeeldingen > tekst

Het cliché dat een beeld nog steeds meer zegt dan duizend woorden is zeker in webdesign nog steeds van toepassing. Een leuke afbeelding of interessante infographic kunnen informatie op een luchtige manier overbrengen vergeleken met doorlopende teksten. Want geef toe, niemand leest écht graag bedrijfs –of productinformatie.

8. Zorg ervoor dat je teksten goed en vlot leesbaar zijn

Ook al kies je voor afbeeldingen op je website, teksten zal je altijd hebben. Zorg er voor dat deze teksten duidelijk leesbaar zijn. Gebruik dus niet te veel verschillende lettertypes (beperk het aantal tot 2 of 3 op heel de website), kleuren of lettergroottes. Verdeel lange teksten ook in meerdere alinea’s met tussenkoppen die de aandacht van een bezoeker kunnen trekken als deze door de tekst scant. Maak ook gebruik van voldoende white space of witruimte om de bezoeker geen druk gevoel te geven.

9. Een goede call-to-action zonder ruis

Wat is de bedoeling van je website? Wil je dat bezoekers een bepaald formulier invullen, je contacteren of een bestelling plaatsen? Zorg dan voor een goede call-to-action die deze actie promoot en aanmoedigd!

Je kan er best voor zorgen dat er in de omgeving van je call-to-action zo weinig mogelijk andere links of knoppen zijn die de bezoeker andere opties geven. Heb je een landingspagina met als enige doel de bezoeker een bepaalde actie laten ondernemen? Zorg dan dat er maar één duidelijke optie is: de call-to-action!

10. Optimaliseer afbeeldingen en andere elementen voor een snelle laadtijd

Een van de grootste pijnpunten van websites is de laadtijd ervan. Hoe meer afbeeldingen, video’s en andere grafische elementen je gebruikt, hoe langer het duurt voor deze allemaal geladen zijn, zeker wanneer de internetverbinding niet al te goed is.

In een later artikeltje zal ik nog enkele tips geven om de laadtijd van je pagina’s te verbeteren, maar hier alvast een truckje dat ik toepas op mijn websites.

Aangezien ik regelmatig (grote) afbeeldingen gebruik op mijn webpagina’s, wil ik ervoor zorgen dat de grootte van mijn afbeeldingen zo klein mogelijk is, zonder de kwaliteit ervan te negatief te beïnvloeden.

Heb je een foto die op jouw website getoond wordt op maximaal 800 pixels breed? Dan is het zeker niet nodig om een afbeelding te hebben met een originele grootte van 2500 pixels, wat de afbeelding meer dan 4 keer zo zwaar maakt!

Nadat ik de juiste afmetingen heb gekozen voor mijn afbeelding, haal ik deze nog even door een online compressie tooltje, die er voor zorgt dat mijn afbeelding vaak gehalveerd wordt in grootte zonder al te veel in te boeten aan zichtbare kwaliteit.

11. Zorg dat de informatie up to date is

Zorg ervoor dat informatie op jouw website regelmatig geüpdate, aangepast en vervolledigd wordt. Heb je een nieuw product in je aanbod? Pas dan zeker je online catalogus of webwinkel aan als je die hebt. Is de informatie over jouw bedrijf, je locatie of contactgegevens veranderd? Pas dit dan ook meteen aan. Dit bespaart bezoekers meteen veel kopzorgen!

12. Maak het eenvoudig om informatie te zoeken

Heb je een grote website met veel pagina’s? Dan is een goede zoekoptie misschien geen slechte informatie. Dit geeft de bezoeker de kans om rechtstreeks naar de nodige informatie te zoeken zonder eerste door alle pagina’s en teksten te moeten bladeren.