SEO, SEM, Bounce rate en 27 andere online marketing termen uitgelegd

Gepost op 19 september 2017 in Digitale Marketing

SEO, SEM, Bounce rate, niet de meest eenvoudige termen. En dan lijken ze ook nog eens allemaal zo op elkaar.

Het zal je opvallen dat al deze termen in het Engels zijn. Dat is omdat deze termen in heel de marketing wereld gebruikt worden en dus ook niet in elke taal vertaald zijn, dat zou het pas ingewikkeld maken.

In dit artikel geef ik je de 30 belangrijkste online marketing termen en hun betekenis, zo ben je weer helemaal mee!

1. Search Engine Optimisation of SEO

De eerste term in ons lijstje is ook één van de meest voorkomende als het gaat over online marketing en websites. SEO of Search Engine Optimisation is simpel gezegd ervoor zorgen dat jouw website gevonden wordt in zoekmachines zoals Google en Bing. Bij SEO gaan we letten op verschillende elementen om er zeker van te zijn dat je website gevonden wordt en dat je goed scoort in de resultaten. Wil je meer leren over SEO? Lees dan zeker mijn artikel waar ik je 7 manieren geef om beter gevonden te worden in Google!

2. Search Engine Marketing of SEM

SEM of Search Engine Marketing hangt nauw samen met SEO. SEM is eigenlijk het geheel van alle praktijken van SEO, dus de marketing van jouw website specifiek gericht op zoekmachines. Bij gewone marketing zal je proberen jouw potentiële klanten kennis te laten maken met jouw product of dienst en ze te overhalen om voor jou te kiezen. Bij Search Engine Marketing is jouw potentiële klant de zoekmachine. Je zal Google, Bing of andere zoekmachines dus proberen te overtuigen dat jouw website het meest relevant is om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen.

3. Black/White hat SEO

Bij SEO maken we nog een onderscheid tussen de zogenaamde black en white hat SEO. Hoewel je deze term niet dagelijks zal tegenkomen, is het toch nuttig om hier even bij stil te staan. Bij White hat SEO scoor je eigenlijk op een eerlijke manier bij Google. Via Search Engine Management zal je gebruik maken van enkele nuttige truckjes om jouw website te optimaliseren voor zoekmachines. Deze truckjes bestaan er voornamelijk in dat je moet zorgen dat je code goed is opgesteld, dat je de juiste tags en beschrijvingen hebt gebruikt, en dat de structuur van je website duidelijk is.

Bij Black hat SEO daarentegen ben je niet op een eerlijke manier aan het proberen scoren bij Google, maar zal je truckjes beginnen toepassen die je reputatie bij zoekmachines kan aantasten. Vaak gebruikte manieren waren bijvoorbeeld zogenaamde link farms, waarbij men meerdere fictieve websites oprichtte met als enige doel naar elkaar te linken en zo het aantal links naar elke website te vergroten. Black hat SEO wordt almaar minder gebruikt omdat zoekmachines voortdurend bijleren en deze truckjes ook snel kunnen ontmaskeren, je riskeert namelijk geband te worden door Google, waardoor je website en pagina’s niet meer getoond zullen worden in de resultaten.

4. Analytics

Analytics, het woord zegt het al zelf, is analyseren. Wat je gaat analyseren hangt af van je doelstellingen. Je kan bijvoorbeeld het aantal bezoekers van je website analyseren, maar je kan ook het aantal verkopen van je winkel of webwinkel analyseren, het aantal mensen dat je website verlaat zonder een actie te verrichten enzovoort. Bij analytics maak je vaak gebruik van online tools die je verschillende informatie en statistieken kunnen tonen. De meest voorkomende tool voor het analyseren van verschillende statistieken op jouw website is Google Analytics.

5. Bounce rate

De bounce rate of het bouncepercentage drukt uit hoeveel bezoekers jouw website alweer verlaten na de eerste pagina. Dat wil zeggen dat een bezoeker op jouw website terechtkomt en maar één pagina bezoekt, de zogenaamde instappagina. Wanneer je een hoge bounce rate hebt betekent dit dat veel bezoekers maar één pagina bezoeken van jouw website en niet doorklikken.

Meestal komt dit door een slecht ontwerp of moeilijke en ingewikkelde navigatie, maar het hoeft echter ook niet altijd zo negatief te zijn. Het kan ook zijn dat bezoekers je website na één pagina al weer verlaten als ze de nodige informatie gevonden hebben en geen nood hebben aan andere informatie of pagina’s.

Over het algemeen wordt gesteld dat een laag bouncepercentage betekent dat bezoekers meerdere pagina’s van je website bezoeken en de website dus relevant is en doet wat hij moet doen. Natuurlijk zijn er meerdere factoren naast de bounce rate die bepalen hoe goed je website is.

6. Click Through Rate of CTR

De Click Through Rate, CTR of klikfrequentie is het percentage dat aangeeft hoeveel mensen geklikt hebben op een zekere advertentie of link in vergelijking met het totaal aantal mensen dat deze gezien heeft. Zo kan je meten hoe effectief een bepaalde advertentie was; hoe hoger de CTR, hoe relevanter mensen jouw advertentie vinden.

Als je bijvoorbeeld een advertentie hebt die aan 1000 mensen getoond is en maar 5 mensen klikten er op, dan heb je een CTR van 0,5%. De klikfrequentie hangt van veel factoren af, zoals de afbeelding die je gebruikt, de tekst, de slogan enzovoort.

7. Conversion Rate

De conversion rate of het conversiepercentage is de verhouding tussen het aantal conversies en het aantal kliks op je advertentie. Een conversie kan bijvoorbeeld een aankoop zijn, een inschrijving of andere doelen.

Heb je 50 conversies gerealiseerd en is je advertentie 1000 keer aangeklikt, dan heb je een conversion rate van 5% (50/1000 = 5%).

8. Conversion Rate Optimisation of CRO

CRO of Conversion Rate Optimisation is het optimaliseren van de conversion rates van je advertenties. Bij CRO zal je je focussen op de inhoud van je advertenties om deze te verbeteren en te zorgen voor een betere conversion rate. De tekst op je advertentie, de gebruikte afbeeldingen, de call-to-action,enz. hebben allemaal een invloed op de prestaties van je advertenties.

9. Unique visitor

Unique visitors of unieke gebruikers zijn het aantal, wel, unieke gebruikers van je website. Men berekend dit door het aantal sessies te tellen en niet het aantal bezoeken. Als één persoon jouw website 10 keer bezoekt op een dag dan is het aantal bezoeken gelijk aan 10, maar het aantal unieke bezoekers of unique visitors is dan maar één. Dit is een zeer goede statistiek om geen vertekend beeld te hebben als je het aantal gebruikers van jouw website wilt berekenen.

10. CPA/CPC/CPM

CPA, CPC en CPM zijn afkortingen die gebruikt worden bij het berekenen van de kost van advertenties. Als je bijvoorbeeld op Facebook een advertentie aanmaakt om jouw bedrijf, product of dienst te promoten dan zal je deze termen zeker tegenkomen.

Met CPA of Cost per Action wordt bedoeld dat je betaald per actie. De term actie kan wat verwarrend zijn; een actie is namelijk niet een gewone klik, like of reactie, maar een conversie. Een actie kan dan bijvoorbeeld het inschrijvingen op een nieuwsbrief of het aankopen van een product zijn. Om dit te berekenen wordt vaak gebruik gemaakt van tracking codes die de bezoeker volgen om te kijken of deze een bepaalde actie voltooid. Het bedrag dat je betaald zal afhangen van de waarde van de actie.

Bij CPC of Cost per Click betaal je gewoon per klik. Iedere keer iemand op je link klikt zal je daar een bepaald bedrag voor moeten betalen. Dit komt bij Facebook advertenties het vaakst voor. Ook de advertentiedienst van Google, Google Adsense, maakt gebruik van dit systeem. Iedere keer jij op een Google Adsense advertentie klikt zal de adverteerder hier voor moeten betalen.

CPM of Cost per Thousand (mille) is de kost die je betaald per duizend impressies. Een impressie is één enkele weergave van de advertentie. Als jouw advertentie bijvoorbeeld 2000 keer bekeken is en je hebt een CPM van 5 euro, dan betaal je in totaal 10 euro voor de advertentie.

11. Content Management System of CMS

Een CMS of Content Management System is een system dat vaak gebruikt wordt om content te plaatsen op websites. In plaats van voor elk artikel een nieuwe pagina aan te maken en rechtstreeks te schrijven in je code, zal je met een CMS gebruik maken van een database en pagina’s die automatisch gegenereerd worden op basis van de data uit die database. Je kan hier gebruik maken van een duidelijk dashboard, formulieren en andere handige tools om de content op je website te organiseren, toe te voegen of aan te passen. Het meest bekende CMS is WordPress.

Digitale marketing termen uitgelegd, CMS, WordPress CMS

12. Social Media Marketing of SMM

Bij Social Media Marketing of SMM maak je gebruik van social media kanalen in je marketing om jouw bedrijf of organisatie te promoten. Tegenwoordig wordt hier enorm veel gebruik van gemaakt door de relatief lage kosten en het enorme potentiële bereik.

13. Above the fold

Met Above the fold wordt alle content bedoeld die je als eerste ziet wanneer je een webpagina opent. Tekst, afbeeldingen over andere elementen die je pas ziet door te scrollen zitten below the fold en worden minder vaak bekeken. Het is dus belangrijk om te zorgen dat je interessante content toont bovenaan je pagina, want deze wordt als eerste gezien en bepaald ook mee of een bezoeker zal verder scrollen of je site onmiddellijk weer verlaat.

14. ALT tags

Een ALT tag is een label of tag die je aan een afbeelding kan geven op je website. ALT tags zitten in de code van je website en worden gebruikt om een afbeelding die op je website staat te beschrijven. Zo kunnen zoekmachines bijvoorbeeld ‘begrijpen’ wat er op een bepaalde foto staat. Goede ALT tags zijn essentieel voor een goede SEO, want jouw foto en website zullen ook verschijnen in de zoekresultaten wanneer iemand naar bepaalde zoekwoorden zoekt op bijvoorbeeld Google Afbeeldingen.

15. META tags

META tags zijn stukjes code die bovenaan je webpagina staan en informatie bevatten zoals de beschrijving van je pagina, de auteur van een artikel, keywords en de taal van de pagina. Omdat websites vaak meerdere pagina’s hebben is het belangrijk om iedere pagina een goede en duidelijke beschrijving te geven, samen met een aantal keywords en andere belangrijke informatie. Dit is zowel van belang voor de bezoekers van je website als voor SEO.

16. Backlinks

Backlinks zijn links op andere websites die mensen naar jouw website sturen. Het aantal en de kwaliteit van backlinks is belangrijk bij het optimaliseren van je website voor zoekmachines, SEO dus. Links van websites met meer autoriteit zullen meer doorwegen dan links van kleinere websites en kunnen jouw positie in de zoekresultaten een goede boost geven!

17. Banner

Een banner is een vorm van digitaal adverteren op een website, met vaak een aanklikbare langwerpige of vierkante afbeelding met tekst die de bezoeker naar een andere pagina of website brengt wanneer deze op de banner klikt. Banners bestaan in alle vormen, maten en kleuren, en kunnen zelfs bewegende animaties bevatten op de aandacht te trekken.  Vaak zie je aan de rechterkant op een website banners staan om bepaalde pagina’s of websites te promoten.

18. Marketing funnel

Een (marketing) funnel kan je zien als een denkbeeldige trechter, waarbij je bezoekers probeert om te zetten in conversies. Zo’n conversie kan een verkoop zijn, het invullen van een formulier of het inschrijven voor een evenement.

Wanneer je deze conversie probeert te realiseren zal je de bezoeker een aantal stappen moeten laten doorlopen. Deze stappen noemt men de funnel.

Een eerste stap in de funnel is bijvoorbeeld het openen van je website. Aan deze stap nemen heel veel mensen deel. Een volgende stap kan zijn dat de bezoeker iets interessant leest op jouw site. Aan deze stap nemen al minder mensen deel. Vervolgens klikt de bezoeker op een link die hem naar een bestelpagina brengt. Nog minder mensen hebben deze stap doorlopen. Als laatste stap in de funnel vult men het formulier in en plaatst men de bestelling. Dit is de stap waar het minst mensen aan deelnemen. Snap je de visualisering van de trechter?

Digitale marketing termen uitgelegd, Marketing funnel

HubSpot Inbound marketing funnel

19. Inbound en outbound marketing

Het doel van marketing is simpelweg om mensen te overtuigen van de eigenschappen van jouw product of dienst en deze te laten overgaan tot de aankoop ervan. Om mensen te kunnen overtuigen heb je natuurlijk leads nodig, d.w.z. potentiële klanten. De manier waarop je deze leads genereert kan verschillen en hangt af van jouw marketing strategie, maar we kunnen het onderscheid maken tussen twee vormen: inbound en outbound marketing.

Bij inbound marketing draait het erom dat je potentiële klanten zal aantrekken door het aanbieden van interessante en relevante content, zoals artikels in een blog. Het is dan cruciaal dat je ervoor zorgt dat deze content gevonden kan worden door iemand die op zoek is naar deze informatie, social media en SEO zijn hierbij dus enorm belangrijk. Wanneer iemand zoekt naar een mogelijke oplossing voor zijn probleem via een zoekmachine zoals Google, dan moet je ervoor zorgen dat jouw content zo relevant mogelijk is en zo hoog mogelijk verschijnt in de resultaten. De persoon die op zoek is naar de informatie en deze op jouw website terugvindt kan een potentiële klant zijn, en het kost je zo goed als niets! Het principe van inbound marketing is dus dat leads ‘automatisch’ naar je toekomen, zonder dat je veel geld moet uitgeven aan enorme reclamecampagnes.

Bij outbound marketing draait het inderdaad om enorme reclamecampagnes en adverteren. Wanneer je deze vorm van marketing toepast ga je dus omgekeerd te werk dan bij inbound marketing: in plaats van mensen die met hun probleem naar je toekomen, ga jij je boodschap en oplossing op grote schaal gaan aanbieden, gaan ‘pushen’. Dit vraagt een veel groter budget, is veel minder effectief en komt vaak agressief en onpersoonlijk over.
Digitale marketing termen uitgelegd, Outbound vs Inbound marketing
HubSpot Outbound vs Inbound Marketing

20. Keywords

Keywords of zoekwoorden zijn specifieke zoekwoorden die je target met jouw website of webpagina. Wanneer je goed wil scoren in zoekmachines zoals Google, dan zal je jou website optimaliseren voor enkele specifieke zoekwoorden. Zoeken naar de juiste keywords neemt wat tijd in beslag maar kan ervoor zorgen dat jouw website tevoorschijn komt in de resultaten wanneer iemand hiernaar zoekt online. Scoren voor algemene zoekwoorden als ‘keuken’ is een stuk moeilijker dan scoren voor specifiekere zoekwoorden als ‘betaalbare keuken leuven’

21. Landingpage

Een landingpage of landingspagina is meestal een alleenstaande pagina op je website waarnaar je verwijst vanaf andere media. Dit kan zijn in de vorm van een link in een boek, op een banner, een brochure of zelfs een social media profiel. Het is letterlijk een pagina waar een bezoeker landt vanaf een ander media kanaal. Een landingpage is een pagina met maar één enkel doel, en dat is de bezoeker een bepaalde actie te laten ondernemen, zoals een formulier invullen of een product aan te kopen. Je kan daarom best alle andere links en knoppen weghalen en alle aandacht richten op de call-to-action; de ruis weghalen eigenlijk.

22. Responsiveness

Wanneer men zegt dat een website responsive is, dan bedoeld men meestal dat deze website er goed uitziet en goed werkt op ieder toestel en iedere schermgrootte. Als je een oudere website bezoekt op jouw smartphone, dan merk je vaak dat deze niet responsive is en niet goed of zelfs helemaal niet werkt op mobiele toestellen. In deze tijd is het enorm belangrijk dat je ervoor zorgt dat jouw website er op elke apparaat goed uitziet en werkt zoals het hoort.

23. Pop-up

Een pop-up is een venstertje dat vaak automatisch opent op een website. Dit kan bijvoorbeeld een venstertje zijn dat je vraagt om je in te schrijven voor de nieuwsbrief of om je aandacht te vestigen op een bepaalde boodschap, product of dienst. Over het algemeen worden pop-ups gezien als niet echt gebruiksvriendelijk en zelfs vervelend soms. Hier tegenover staat dan wel dat ze meestal heel effectief zijn om bijvoorbeeld e-mailadressen te verzamelen voor je nieuwsbrief.

Digitale marketing termen uitgelegd, Pop-ups

24. ROI

ROI of Return on Investment is een term die niet alleen in de marketing maar in heel de bedrijfswereld gebruikt wordt. Men spreekt over ROI wanneer het gaat over investeren in (digitale) marketing en de mogelijke return of opbrengsten die men daar uit haalt. Wanneer je dus bijvoorbeeld voor 50 euro advertenties koopt op Facebook om je product, pagina of website te promoten en je behaalt daardoor een opbrengst van 100 euro, dan heb je een ROI gerealiseerd van 200%, want ROI = inkomsten/investering.

25. Robot/Bot/Crawler

Een robot, bot of crawler is een klein programmatje dat gebruikt wordt door websites om automatisch bepaalde acties te ondernemen. Zo heb je de Google bot, een crawler die alle webpagina’s doorzoekt om de code te lezen erachter en de website een bepaalde score te geven die bepaald waar de website getoond wordt in de zoekresultaten. Ook Facebook gebruikt bijvoorbeeld een crawler wanneer je een link wil delen om een preview te kunnen tonen van de link.

Bots kunnen ook negatief zijn, meestal in de vorm van kleine programmatjes die automatisch ongepaste reacties plaatsen op online blog artikels bijvoorbeeld.

26. SPAM

Men spreekt over SPAM wanneer het gaat om ongewenste of herhaaldelijke berichten zonder enig nut. Denk maar aan de SPAM map in je mailbox; een groot deel van de berichten in deze folder zijn ongewenste e-mailberichten en reclameboodschappen. SPAM komt niet alleen voor bij e-mails, maar ook op social media of in de reacties op blog artikels kunnen er ongewenste berichten verschijnen.

27. Domain en subdomain

De termen domain en subdomain (of domein en subdomein) zijn veelvoorkomend en zal je dus waarschijnlijk wel kennen. Het domein van deze website is bijvoorbeeld het webadres sherpamedia.be. Een mogelijk subdomain zou dan blog.sherpamedia.be kunnen zijn.

28. Tracking code

Tracking code is een klein stukje code dat je plaatst op de verschillende webpagina’s van je website om een bezoeker te volgen, meerbepaald de acties die een bezoeker onderneemt en gegevens over zijn locatie, taal en meer. Google Analytics gebruikt zo bijvoorbeeld een tracking code om het aantal bezoekers op je website te kunnen achterhalen en de acties van bezoekers te volgen. Zo kan je perfect volgen welke pagina’s na elkaar aangeklikt worden, hoe lang een bezoeker actief is en wanneer deze je website weer verlaat.

29. User-generated content

Je hebt twee verschillende soorten content: content die je zelf op je website plaatst of content die bezoekers van je website plaatsen, zogenaamde user-generated content. Een goed voorbeeld hiervan zijn fora, waar gebruikers zelf tekst, foto’s en bestanden kunnen uploaden en delen.

30. Viral marketing

Men zegt wel eens dat een bepaald filmpje of foto viraal gegaan is. Dat betekend dat deze foto, filmpje of zelfs website op korte tijd enorm veel mensen bereikt heeft, meestal door social media. Je zou het kunnen vergelijken met mond-tot-mondreclame, maar dan op het internet, dus vele malen groter en sneller.