8 manieren om meer betrokkenheid te krijgen op Instagram

Gepost op 22 september 2017 in Social Media

Instagram heeft de aandacht getrokken van elke marketeer, overal ter wereld. Het is een relatief nieuw platform vergeleken met oude waarden als LinkedIn en Facebook en het wint enorm snel aan populariteit. Maandelijks gebruiken meer dan 600 miljoen mensen het platform, hetgeen Instagram een van de hoogste engagement rates geeft.

Dit maakt Instagram dan ook erg aantrekkelijk voor marketeers die een beter en persoonlijker contact willen met hun volgers, maar iedereen die een Instagram account beheert weet dat het niet eenvoudig is om een goede betrokkenheid of engagement te krijgen. Je moet het verdienen en als je niet erg vertrouwt bent met het platform kan je soms verloren raken alvorens je goed en wel begonnen bent.

Dus hoe krijg je meer engagement zoals likes en reacties op Instagram? Hier zijn een aantal goede strategieën die je kan gebruiken:

1. Gebruik opvallende kleuren

Je eerste taak is om aandacht te trekken. Instagram gebruikers volgen vaak tientallen tot honderden verschillende accounts. Eruit springen is vaak niet gemakkelijk, maar als je je niet onderscheid zul je nooit de aandacht grijpen van jouw publiek.

Volgens een studie van Curalate kunnen posts met blauw als dominerende kleur tot 24 procent meer likes krijgen dan andere kleuren. Foto’s die door een enkele kleur worden gedomineerd zijn bijna altijd beter dan die zonder. Zorg ervoor dat de meeste (zo niet alle) van jouw posts tinten van één sterke kleur bevatten om hen opvallender te maken in het nieuwsoverzicht.

2. Gebruik call-to-actions

Net als bij andere online marketingstrategieën heb je als je resultaten wilt zien een sterke call-to-action nodig. Een landingpage kan alleen conversies krijgen als je aan jouw gebruikers vertelt wat er moet gebeuren, of het nu gaat om registeren voor een nieuwsbrief, een product kopen of informatie versturen.

Instagram werkt volgens hetzelfde principe; als je jouw gebruikers niet duidelijk zegt wat ze moeten doen, dan is de kans veel kleiner dat ze daadwerkelijk (de juiste) actie ondernemen. Wil je jouw volgers bijvoorbeeld naar je website sturen, geef ze dan een goede reden en plaats de link op jouw profiel. Wil je dat ze jouw post liken? Gebruik dan bijvoorbeeld de call-to-action “Like als je dit ook herkent”.

Let op: Instagram staat niet toe om klikbare links te plaatsen in de beschrijving van berichten. Zet daarom links steeds in je profiel en verwijs ernaar in je captions (vb: “Zie link in onze bio”).

3. Moedig discussies aan

Een sterke call-to-action die nog meer betrokkenheid aanmoedigt is het aanmoedigen van discussie. Je kan dit doen door een sterke mening te geven en naar andere standpunten te vragen, of je kan jouw volgers aanmoedigen om een vraag te stellen. Je wilt discussies laten ontstaan en volgers onderling laten praten met elkaar.

Zodra je post twee of drie reacties heeft gekregen zal dit vanzelf nieuwe reacties aantrekken. Wanneer mensen beginnen reageren en discussie vormen kan je je als merk inmengen en met gebruikers in dialoog gaan. Let wel op dat het niet de politieke kant opgaat of dat het te controversieel wordt.

4. Gebruik de juiste hashtags

Als ze correct gebruikt worden kunnen hashtags een krachtige manier zijn om jouw posts meer bereik te geven en de zichtbaarheid van jouw account te verhogen. Mensen gebruiken hashtags om foto’s te vinden die bij bepaalde thema’s passen, dus als je bijvoorbeeld de hashtag #workhard toevoegt aan jouw foto, dan zal deze getoond worden tussen de andere resultaten wanneer iemand zoekt naar #workhard.

Let wel op dat je jouw beschrijving niet vol zet met hashtags; als je te veel hashtags gebruikt of de verkeerde dan kan dat ertoe leiden dat je volgers wegjaagt in plaats van ze aan te zetten tot interactie.

5. Maak gebruik van gezichten

Gezichten zijn het eerste dat we zien wanneer we iemand nieuw ontmoeten of iemand in de verte willen herkennen. Gezichten leiden tot sterke emoties en helpen ons indrukken van onze omgeving te vormen.

Het gebruik van gezichten in jouw Instagram berichten kan leiden tot een hogere betrokkenheid en dus meer interactie. Ik heb al vaak ondervonden dat posts met menselijke en gezichten meer likes ontvangen dan foto’s zonder. Zorg er wel voor dat je echte mensen gebruikt en geen stock afbeeldingen met geforceerde poses of uitdrukkingen zoals je vaak tegenkomt op websites.

6. AB-test jouw captions

Jouw bijschriften kunnen een krachtig effect hebben op de interacties van je gebruikers, ook al draait het op Instagram vooral om de foto’s. Let goed op de lengte van jouw captions, de woorden die je gebruikt en de intonatie, dit heeft namelijk een belangrijke invloed op het aantal likes en comments die je ontvangt op jouw berichten.

Het patroon is misschien niet direct duidelijk, maar na een tijdje begin je verschillen op te merken die van toepassing zijn op jouw publiek.

7. Cross-promote

Jouw bedrijf/merk is waarschijnlijk ook op andere platformen aanwezig, zoals Facebook of Twitter bijvoorbeeld. Het is dan ook een goed idee om jouw Instagram posts ook te promoten op deze andere kanalen, dit heet cross-promotion. Deel je Instagram-berichten tenminste op je Twitter- en Facebookpagina om gebruikers te bereiken uit een andere demografie en die niet noodzakelijk een Instagram account hebben. Dit verhoogt opnieuw de betrokkenheid van jouw publiek en het aantal mensen dat je bereikt met je posts.

8. Bepaal het beste moment

Ik ben al veel tegenstrijdige rapporten tegengekomen waarin men praat over het ‘beste’ moment om op Instagram te posten. Sommigen beweren dat dit op weekdagen tussen 7 uur en 10 uur ’s avonds is, terwijl anderen dan weer zweren bij zondagavond. Jouw resultaten kunnen natuurlijk variëren, afhankelijk van je doelgroep en wanneer deze het vaakst actief is. Neem dus zeker de tijd om te onderzoeken hoe jouw specifieke publiek reageert en pas je strategie aan om aan hun behoeften te voldoen. Zorg er ook voor dat je afwisselt in het tijdstip waarop je post zodat je account niet te voorspelbaar of outdated wordt.

In een andere blogpost gaf ik je al een cheat sheet met de beste momenten om op social media te posten. Deze kan je hier vinden.


Er is geen exacte formule voor het creëren van een Instagram account dat betrokkenheid genereert, maar deze tactieken kunnen je zeker helpen bij het vinden van de sweet spot voor jouw doelgroep en merk. Ervoor zorgen dat je steeds de best mogelijke foto’s post, op een regelmatig tijdstip actief zijn en zo veel mogelijk experimenteren zijn goede manieren om de groei te zien die je wilt.

Veel succes!

Bron: Entrepreneur.com