11 Facebook marketing tips die je onmiddellijk kan toepassen

Gepost op 19 september 2017 in Social Media

Met zijn ontelbare verschillende functies zie je soms door de bomen het bos niet meer als het gaat over Facebook marketing. Je steekt enorm veel tijd in je bedrijfspagina en je aanwezigheid op Facebook, maar toch lukt het je maar niet om engagement te krijgen, nieuwe volgers aan te trekken en mensen naar je website te sturen. Je bent niet alleen.

Met deze 10 onmiddellijk toepasbare tips blaas je jouw Facebookpagina nieuw leven in zodat al het werk dat je er insteekt niet voor niets is!

1. Maak een Facebookpagina aan, niet een profiel

Zo nu en dan kom ik het eens tegen, een bedrijf dat ervoor kiest om een persoonlijk profiel aan te maken en niet een bedrijfspagina. Niet alleen is dit tegen de regels van Facebook, maar mensen kunnen je pagina dan ook niet liken om je updates te zien.

Een bedrijfspagina aanmaken is eenvoudig en biedt je tal van interessante tools en opties waar je gebruik van kan maken om jouw bedrijf te organiseren.

Heb je nog geen bedrijfspagina? Doe het dan hier.
Facebookpagina aanmaken

2. Timing is cruciaal

Krijgt de ene post maar 2 likes en een andere er 30, hoewel ze beiden zeer vergelijkbaar zijn? Dan ligt het misschien wel aan het moment waarop je beide posts geplaatst hebt.

Bij het bepalen van de juiste timing voor je posts zijn er een aantal factoren die meespelen:

  • Welke persona’s target je? Richt je je vooral op andere ondernemers, of richt je je eerder op jonge single mannen? De tijd waarop deze doelgroepen aanwezig zijn op Facebook zal zeker verschillen.
  • In welke landen en tijdzones bevinden jouw persona’s zich? Volgers uit de VS zijn natuurlijk niet op dezelfde momenten actief als jouw fans hier in België.

Facebook biedt heel wat interessante statistieken die je kan terugvinden onder het tabblad ‘Statistieken’ of ‘Insights’ op je bedrijfspagina, die je nuttige informatie geven over jouw volgers, posts en interacties.

Hoewel de ouderwetse manier van trial-and-error nog steeds de beste is om te bepalen welke tijdstippen de meeste interactie generen, kan dit artikel in Adweek (EN) je zeker helpen! Zo blijken posts op donderdag en vrijdag de meeste interactie te behalen, terwijl bercihten tussen maandag en woensdag de laagste likes en reacties te ontvangen. De infographic toont ook dat je om 1 uur ’s middags de meeste reacties en delingen zal krijgen, terwijl posts geplaatst om 3 uur in de namiddag het beste zijn voor clicks.

3. Zorg voor aantrekkelijke en originele afbeeldingen

Het is dan misschien wel een cliché, maar daarom niet minder waar. Een goede foto zegt nog steeds meer dan duizend woorden.

 “Photos receive 53 percent more likes on Facebook than the average post and 84 percent more link clicks.” – Angie Pascale, Clickz

De volgende handige tips helpen je bij het kiezen van de beste foto’s voor je posts:

  • Kies voor foto’s van echte mensen;
  • Focus je op foto’s van gezichten;
  • Verkies lifestyle foto’s boven productfoto’s;
  • Voeg meerdere foto’s toe in een fotogalerij;
  • Creëer een gevoel van nostalgie in foto’s

4. Boost je posts

Hoewel het promoten van je posts niet gratis is, kan de ROI zeer groot zijn. Een foto of post boosten voor enkele euro’s kan je al een enorm aantal interacties bezorgen. Als je er dan nog eens voor zorgt dat mensen jouw post gaan delen, dan kan je jouw bereik nog vele malen – gratis – verhogen, want je betaald enkel voor gepromote bereik.

Je hoeft natuurlijk niet elke post die je maakt te promoten, maar het is zeker een goede manier om meer aandacht te geven aan je laatste blog artikel of belangrijk nieuws over nieuwe producten, diensten of je bedrijf. Uit mijn ervaring is het boosten van posts veel effectiever en goedkoper dan een specifieke advertentie.

Facebook tips promoten

Deze post op een van mijn pagina’s heb ik gepromoot voor 6 euro. Zoals je kan zien heeft dit bericht een bereik gekregen van 14.853 personen, terwijl ik maar voor een goede 4.400 betaald heb! Tip: zorg dat je post een vorm van humor bevat, dit wordt extra vaak gedeeld!

5. Consistency is king

Een Facebookpagina waar maar eens om de paar dagen iets gepost wordt spreekt niet echt aan, toch? Wanneer ik een pagina like op Facebook, dan doe ik dat omdat ik geïnteresseerd ben in de content die gepost wordt. Een pagina waar weinig nieuws op verschijnt en er dood uitziet, ga ik dan persoonlijk ook niet zo snel liken. En ik ben niet alleen.

Ze zeggen wel eens, consistency is king. Als je consistent bent weten mensen wat ze van je kunnen verwachten; interessante content op regelmatige tijdstippen. Morgen iets posten, enkele dagen later nog eens, dan een week niets, om vervolgens nog eens iets te posten, is geen goede manier om nieuwe volgers en likes aan te trekken. Wees consistent en post regelmatig interessante content.

Het voordeel aan Facebook is dat je posts kan plannen. Zo plan ik op maandag bijvoorbeeld enkele posts in die elke dag op bepaalde tijdstippen gepost worden. Als je doorheen de week nog interessante dingen tegenkomt om te delen kan je deze natuurlijk nog steeds toevoegen.

6. Kies een goede url voor je Facebookpagina

Wist je dat je zelf (een deel van) de url van je Facebookpagina kan kiezen. Na het aanmaken van je bedrijfspagina zal Facebook zelf een algemene url gebruiken, bijvoorbeeld facebook.com/pages/jouwbedrijf/123456. Je kan zelf kiezen om de url te veranderen naar bijvoorbeeld facebook.com/jouwbedrijf.

7. Gebruik een goede coverfoto

De coverfoto van jouw Facebookpagina is één van de eerste dingen die bezoekers van je pagina zien. Je kan dan ook goed gebruik maken van deze ruimte om de aandacht te trekken en zelfs bezoekers aanmoedigen om een bepaalde actie te ondernemen, zoals het liken van je pagina of het klikken op de call-to-action knop.

De aangeraden afmetingen van de coverfoto is 851 x 315 pixels. Zorg er dan ook voor dat je jouw foto optimaliseert voor deze afmetingen zodat ze goed wordt weergegeven, ook op mobiele toestellen en in de app.

8. Kies voor een herkenbare profielfoto

In dezelfde lijn als de coverfoto is ook de profielfoto van je pagina iets waar je de nodige aandacht aan moet besteden. Zorg ervoor dat je kiest voor een herkenbare foto, eentje die mensen onmiddellijk kunnen associëren met jouw bedrijf en merk. Deze foto wordt ook overal getoond naast je paginanaam.

9. Gebruik een goede call-to-action knop

De call-to-action of actieknop is een knop die bovenaan rechts op je pagina verschijnt en die de bezoeker rechtstreeks een bepaalde actie kan laten ondernemen. Zo kan je instellen dat deze knop de tekst bijvoorbeeld de tekst ‘Registreren’, ‘Meer informatie’ of ‘Shoppen’ bevat.

De ideale manier om een bepaalde actie aan te moedigen en bezoekers van jouw pagina naar je website te sturen!
Facebookpagina Call to action

10. Haal links uit de tekst bij je posts

Als je een link post heb je vaak de neiging om de link ook in je beschrijving te zetten. Hoewel dit natuurlijk geen grote ramp is, ziet het er wat druk uit en is het geen good practice. Waarom zou je de link ook twee keer plaatsen? Hou het clean en laat de link uit je beschrijving!

11. Post naast foto’s ook video’s

Het is je waarschijnlijk al opgevallen, jouw nieuwsoverzicht staat vol met video’s. Van grappige filmpjes tot trailers, promotiefilmpjes en live uitzendingen.

Dat is niet toevallig. Het is al langer bekend dat Facebook video’s meer aanmoedigt en deze vaker in het nieuwsoverzicht van mensen toont. Als je nog geen video’s post laat je hier heel wat potentieel bereik liggen!

Ook live video’s zijn een leuke en populaire manier om in interactie te treden met je volgers en klanten. Je kan live product demonstraties geven, een rondleiding van je bedrijf, Q&A’s of interviews. Interactie en likes gegarandeerd!